Léto s brandem

Rok 2020 tedy opravdu stojí za to. A to jsme teprve v jeho polovině. Letní měsíce se vždy nesly v trochu uvolněnějším duchu. Tentokrát to bude spíše o dohánění rozpočtů a přípravách na podzim, který bude znamenat opravdovou výzvu. 

2020 meme

No a možná právě proto je nyní nejlepší čas si zamést před vlastním prahem. Jak využít následující měsíce pro přípravu na (snad ne) turbulentní podzim? Sepsal jsem pro vás pár bodů, které zvládnete sami a které by vám měly pomoci připravit vaši značku na následující měsíce. 

Udělejte si audit své značky

Slovíčko audit možná vzbuzuje respekt, ale pokud se pohybujeme v rámci blogových příspěvků, nečekejte nic složitého a sáhodlouhého. I když úkoly, které z auditu vyplynou, mohou zabrat opravdu hodně času.  

Ale jde spíš o to udělat si ve značce pořádek a podívat se na to, jestli komunikuje konzistentně a je připravena na další výzvy. Každá neodškrtnuté ANO na následující otázky nevyhnutelně znamená jeden (nebo i více) úkolů. 

Tip: Potřebujete pomoci s některým z 🔼 úkolů? Jsem tu pro vás!

Připravte se na podzim

Toto je úkol, který byste rozhodně neměli odkládat. Vlastně byste měli mít už nějakou dobu jasno, jak u vás bude podzim vypadat. 

Hlavních scénářů, na které se musíte připravit, není moc. Jeden je ale zcela jasný. Ekonomické ochlazení přijde zcela nevyhnutelně. Jsem asi ten poslední, kdo by chtěl strašit. Určitě budou existovat odvětví, která nebudou tak zasažena, ale teprve podzimní měsíce ukážou všechny důsledky. 

Varianta 1 – běžný podzim

Běžný podzim je plný retailových příležitostí – od „zpět do lavic“ až po samotný vrchol, který představují Vánoce. Google v UK dal dohromady přehledný retailový kalendář s nejdůležitějšími insighty. Můžete ho použít jako inspiraci pro hlavní kampaně. 

Podobně se můžete orientovat i podle kalendářů významných dnů – například podle toho, který sestavili v eVisions. Jen dejte pozor, ať se vám do plánů nedostane jen výplňový obsah, který reaguje na všechny možné svátky. Vyberte si jen ty, které nějak souvisí s vaším podnikáním. 

Varianta 2 – druhá vlna

Už víte, jak se vaše značka bude chovat, až přijde druhá vlna pandemie? Nebo pokud lidé budou jednat méně racionálně ve spojitosti s jiným onemocněním – například sezónní chřipkou? 

Mohl bych se rozepsat s tipy a odkazovat na rozbory. Ale proč, když v Contagious připravili skvělý tahák. Tenhle materiál berte jako absolutní základ. Pokud pak budete chtít poupravit komunikaci své značky, můžete se inspirovat i v mé bleskovce Jak by značka měla komunikovat v době krize a článku Komunikace značky v době krize do detailu. 

Tip: Jste z oblasti fashion? Pak by vám neměl uniknout tento projekt českých vývojářů zaměřený na prodej pomocí video-hovorů. 

Jsme vůbec schopni se připravit na to, co přijde poté?

Podzim je vlastně jen začátek. Časem se určitě vrátíme k normálu, ale jak rychle to bude, to se neodvážím odhadovat. Na to tu jsou tu povolanější. Zkuste mrknout například na YouTube kanál Les Bineta. Stojí to za to!

Vyzkoušejte něco nového

Zkusím teď přeladit na veselejší téma. Vše hotovo a naplánováno? To tedy klobouk dolů! Tak co vyzkoušet něco nezvyklého nebo nového? A možná i trochu kontroverzního – tedy pokud jste zastánci Byrona Sharpa?

Co takhle udělat ze značky lovemark?

Kevin Roberts je bývalý CEO Saatchi & Saatchi. Před pár lety přišel s tvrzením, že značkám dochází dech a jediné, co je může resuscitovat, je láska. Místo značky tak nastupuje lovemark – to, co lidé milují a respektují. Dokonce až tak, že pro to neexistuje racionální vysvětlení. 

Lovemark pak staví na třech aspektech – smyslnosti, záhadnosti a intimnosti.

Zdroj: miro.medium.com

Než model sáhodlouze popisovat, tak mrkněte na TedX, kde Roberts svůj model představuje. 

A pokud vás model zaujal a chcete se dozvědět více, a hlavně to, jak model na svou značku aplikovat, podívejte se po těchto dvou knihách. 

love works book cover

Zde najdete i ukázku knihy

Čtěte

A to mě přivádí k poslednímu bodu svého letního seznamu. Pokud máte trochu prostoru, určitě ho využijte k odpočinku. A až se nabažíte nicnedělání, můžete zkusit využít volno i pro sebevzdělávání. Dal jsem dohromady seznam knih, které by vám mohly být k užitku. A pokud jste opravdu náruživí čtenáři, pak využijte seznam, který připravil Jindra Fáborský pro Digisemestr. 

A tady jsou mé tipy na dlouhé letní večery. Odkazy vedou na Heuréku. Nemám s ní žádnou provizní domluvu 🙂 Nakupte, kde a v jakém formátu vám to bude vyhovovat. 

Marty Neumeier: Brand Flip 

Al Ries: Positioning

Wally Olins: O značkách

Jack Trout: Differentiate or Die

Byron Sharp: Jak se budují značky

Tyto poslední dvě jsou trochu v rozporu, ale o to zábavnější to bude, nemyslíte?

A mé tak trochu tajné tipy:

Rory Sutherland: Alchemy

Naomi Klein: Bez loga

 

Užijte (si) následující letní měsíce, jak nejlépe to bude možné! 

Potřebujete pomoc se značkou?

Se značkami pracuji minimálně osm hodin denně, každý pracovní den v týdnu