Jak by se měla značka chovat v době krize?

Nový koronavirus ukazuje, v jak turbulentní době žijeme. Následky a důsledky budeme pociťovat ještě několik let. Ale toto nemá být depresivní nebo negativně laděný článek. Rád bych dal tímto každé značce návod, jak se chovat v době krize.

Než začnu vyjmenovávat tipy, chtěl bych zdůraznit, že každá značka by měla mít na paměti především zdraví a životy svých zákazníků, zaměstnanců a jejich rodin. Neexistuje nic důležitějšího! Pokud se rozhodujete, zda uzavřete svůj provoz, byť jen na pár dní, vždy k tomuto rozhodnutí přizvěte všechny, kterých se to týká.

 

Krizová komunikace a PR

Na svém PR byste měli pracovat nejen v krizových dobách. Jeden z pokladů značky je její konzistentní komunikace. A udržet ji i v krizových dobách je opravdová výzva. Proto existuje něco, čemu se říká plán krizové komunikace.

Nepředstavujte si pod tím nic složitého. Identifikujete jednotlivé krizové scénáře, které by se mohly dotknout vaší značky, a připravíte si tiskovou zprávu, prohlášení, webovou stránku nebo příspěvky na sociální sítě. Mezi takové stavy patří třeba i pandemie.

Před dvěma týdny byste si klepali na čelo. Nyní firmy horečně přemýšlí, jak na tuto situaci zareagovat. Jak byste komunikovali, že máte ve firmě někoho nakaženého? Jak přednesete svou nabídku pomoci tak, aby byla uvěřitelná? A mohli bychom pokračovat.

Úprava postplánů

Postplány, které zahrnují nepřeberné množství k dokonalosti vyšperkovaných příspěvků na LinkedIn, Facebook nebo jinou sociální síť, nyní můžete přesunout do konceptů. V době krize plánujete maximálně na jeden týden dopředu. A to opravdu maximálně. Nejlépe v rámci dvou nebo tří dnů. To platí i pro váš blog a placené kampaně.

Sedněte si zpět k plánům, v ideálním případě nasaďte příspěvky z krizových scénářů a probůh: zobrazujte relevantní obsah. Nikoho nebude zajímat vaše digitální transformace, když se v pozadí šíří pandemie.

CSR

Společenská odpovědnost není rozhodně nosné téma pro dobu krize. Ale právě v časech, kdy se na nás všechny hrnou převážně negativní informace, může vaše pomoc doslova zachránit životy. Nebojte se nabídnout svůj produkt nebo službu zdarma – byť na omezenou dobu.

Plány do budoucna

Každá krize jednou pomine. Jakmile to bude jen trochu možné, začněte se dívat trochu do budoucna. Jsou eventy nebo produkty, které jste měli v plánu, stále ještě relevantní? Nebylo by lepší uspořádat nebo vydat něco, co by se setkalo s větším ohlasem? Berte krizi jako výzvu a příležitost vyjít z ní silnější.

Zásady komunikace pro dobu krize:

Ať jste malá, nebo velká značka, archetyp ten či onen, v krizových dobách pro vás budou vždy platit následující tři zásady:

Empatie – Komunikace vaší značky musí vyjadřovat pochopení pro danou situaci (situaci vašich zákazníků nebo zaměstnanců). Šetřete optimismem, ale zároveň do ní vneste víru v budoucnost a schopnost všech zapojit se do řešení problému.

Angažovanost – Do komunikace zapojte všechny zúčastněné. Inspirujte ostatní k důvěře ve značku prostřednictvím všeho, co děláte a sdílíte.

Informování – Vždy do detailu informujte všechny zúčastněné o všech krocích, které se chystáte udělat. Není nich horšího než někoho v těchto těžkých dobách překvapit.

Potřebujete pomoc se značkou?

Se značkami pracuji minimálně osm hodin denně, každý pracovní den v týdnu