Brand audit značky

Na moment se zastavit a zjistit, jak jste na tom. To brand audit vystihuje asi nejlépe. Existuje spousta specifických situací, kdy se brand audit hodí nebo kdy je dokonce nutný. Ale vždy je to především o tom na chvíli se zastavit a zhodnotit stav, v jakém se značka nachází.

Vhled do současného stavu značky a její pozice na trhu je základní „cvičení“ nejen pro brand manažera. Profituje z ní celá společnost. Navíc pomáhá udržet vytyčenou strategii tím, že určí, zda jste se náhodou neodchýlili z kurzu.  

Je to, jako byste na chvilku poodstoupili a podívali se na celkový obraz očima někoho cizího. A důraz je právě na cizím pohledu. Pokud se značkou pracujete každý den a vaše srdce netluče pro nic jiného, časem se zacyklíte, podlehnete biasům a nakonec budete své značce spíše škodit. 

Co vám brand audit umožní

 

  • Zjistit výkon vaší značky na trhu ve vztahu k vaší konkurenci
  • Ujasnit si silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby vztažené k vaší značce
  • Udržet nebo upřesnit celkovou strategii značky s ohledem třeba i na očekávání zákazníků
  • Ujasnit si svou pozici na trhu, své USP nebo UVP
  • Upřesnit nabídku nebo komunikaci dle očekávání vašich zákazníků
  • Pochopit, jak vás vnímají vaši zákaznici 

Navíc je to skvělý podklad pro

  • Začátek práce na značce. Ideálně tedy v momentě jejího založení. 
  • Restart marketingu nebo brandové strategie, který není v ideálním případě spjatý s příchodem nové posily do vedení marketingového týmu. I když nováčkovi dá nejlepší možný přehled o značce. 
  • Plánování rebrandu nebo refreshe vaší značky. 
  • Plánování nové nebo budoucí brandové architektury. TIP: Chcete se dozvědět více o brandové architektuře? Přečtěte si můj článek.

Co do auditu zahrnout?

Aneb co všechno budete potřebovat… Nebudu vás napínat, bude toho moc. A pokud třeba nějaký z následujících bodů vůbec definovaný nemáte, tak se rozhodně nemusíte stydět. Místo toho ho budete muset prostě definovat, kvantifikovat nebo k němu sehnat data. S dojmy si u auditu nevystačíte. Vlastně si s dojmy nevystačíte skoro nikdy. Dojmy vás mohou poslat velmi, velmi špatným směrem. 

  1. Interní informace o vaší značce – ve vztahu ke zbytku trhu
  • Hodnoty, vize a další „nepotřebnosti“ – mrkněte do mého staršího článku. 
  • Firemní kultura – respektive její zásady. Bez konzistentní firemní kultury konzistentní značku nevybudujete. 
  • USP a UVP – Unique Selling Proposition bývá často zatracována. Minimálně jako výchozí cvičení pro positioning značky je ale velmi užitečná. Zkuste se spíše poprat s Unique Value Proposition. Tedy s jedinečnou hodnotou pro zákazníka. 
  • Esence značky – její podstata. Jedna věta, dvě slova, které ji naprosto vystihují a všichni pochopí, co značka dělá nebo co je zač.
  • Nastavení komunikace – tonalita, vlastní komunikační styl apod. I o tom jsem již psal. 
  • Nastavení vašeho produktu a služby – respektive jejich benefitů z pohledu benefičního žebříčku.

2. Externalizace vaší značky

  • Vizuální (korporátní) identita vaší značky….

Zbytek tohoto článku je dostupný jen předplatitelům prémiového newsletteru. 

Pokud si chcete přečíst zbytek a chcete pro svou značku každý měsíc dostávat podobné rady, tipy a návody, zaregistrujte se k odběru Prémiového značkového newsletteru na mém Substacku.

Potřebujete pomoc se značkou?

Se značkami pracuji minimálně osm hodin denně, každý pracovní den v týdnu
Ve zkratce...
Brand audit značky
Nadpis
Brand audit značky
Popis
Proč byste měli dělat brand audit pravidelně? Co to vlastně je a jak ho využít?
Autor
Zveřejnil
Pavel Cahlík