Proč?
Chcete vědět, jestli si potenciální zákazník vybaví vaši značku.
Co měřit?
(1) Top of mind brand awareness
(2) Spontaneous brand awareness (spontánní podvědomí)
(3) Prompted brand awarenes (podpořené podvědomí)
Jak měřit?
Pokud chcete měřit top of mind brand awareness (1) a spontánní povědomí (2), měli byste pokládat otázky, které vyvolají spontánní odpovědi, jako například: „Pokud bychom se teď bavili o chytrých telefonech, které si nyní vybavíte?“ V případě podpořeného podvědomí předkládáte respondentovi seznam značek, ze kterého vybírá.
Na co si dát pozor?
Top of mind (1) berte spíš jako cílový stav. Neměli byste propadat panice, pokud budou z vašich průzkumů vyplývat jednociferná čísla. I velké značky mohou mít tuto metriku na velmi nízké úrovni. Kde byste měli zbystřit, jsou slabé výsledky u (3). Pokud se dostanete pod 60 % a nejste niche značka, měli byste začít pracovat.
Všechny typy awareness nevnímejte jako samostatné metriky. Musíte je zasadit do kontextu a uvědomit si, že měří jen procento lidí, kteří si asociují konkrétní kategorie produktů s vaší značkou. Ale v běžném životě spotřebitele existuje mnohem více podnětů, které ho vedou k nákupu konkrétního produktu.