(Nejen) AI nástroje pro mikro a malé značky

Nástroje, které vám pomohou s marketingem a značce s brand managementem, nemají neomezené zdroje. Jak finanční, tak lidské.

Asi bych tento seznam mohl rozdělit do dvou navzájem se skoro vylučujících kategorií: staré a nové.

Nástroje na bázi AI, tedy umělé inteligence, doslova zaplavily internet. Kdo o nich ještě neslyšel nebo si je ještě nevyzkoušel, měl by pomalu zbystřit, protože vlak je na nástupišti a už se pomalu chystá k odjezdu. 

Znamená to ale, že nástroje, které jsem odsoudil do kolonky „staré,“ mají na mále a vy je s klidem můžete opustit? Ne, to zatím neplatí, ale samozřejmě bude záležet na tom, jak se vývojáři těchto mnohdy etalonů kategorií k nové realitě postaví.

AI je všude

Ve skupině AI je situace naprosto odlišná. V listopadu 2022 společnost OpenAI spustila svého chatbota ChatGPT a odstartovala něco, o čem se jí ani nezdálo. Jen v únoru tohoto roku prý bylo představeno na 100 nových nástrojů na bázi AI. Člověk pomalu přestává stíhat, kde všude mu nová technologie může pomoci. Vyzkoušel jsem pro vás hned několik z těchto zázraků a rovnou říkám, že často je jejich využití omezené, placené nebo rovnou zbytečné. 

Ale popořádku. Tento překotný vývoj se postupem času ustálí a vznikne několik solidních platforem, které se vyplatí znát a využívat. Do té doby se musíme připravit na přetlak minimálně v informačním prostoru. A pokud jste na slovíčko „umělá inteligence“ už alergičtí, tak co ostatní naučit používat správné pojmenování?

Umělá inteligence a strojové učení jsou trochu rozdílné pojmy

Od „opravdové“ umělé inteligence (artificial intelligence = AI), která nebude závislá na našich datech (vstupech od nás), nás dělí ještě nějaká doba. Tedy podle veřejných zdrojů. Tu a tam sice z laboratoří „uteče“ informace o tom, že si nějaký stroj uvědomil sám sebe, ale to je potřeba brát s rezervou. I když… Nechci se vydat cestou spekulací a postapokalyptických sci-fi filmů, byť je mám rád, ale do počítačů technologických gigantů nevidíme, že?

Umělá inteligence (AI) je vědní obor, který mimo jiné obsahuje i pojem strojového učení. No a jak už název napovídá, jedná se vlastně o to, jak by se stroj měl něco naučit (omlouvám se všem velmi zasvěceným za totální zjednodušení). Vlastně nutíme stroj, aby pochopil, jak fungujeme my nebo náš svět tak, aby to mohl použít pro řešení zadání, které mu dáme a on ho třeba doposud neznal. Prostě má myslet za nás. 

Pokud do toho všeho chcete proniknout ještě hlouběji, zkuste vyhledat spojení „deep learning“. Takže strojové učení je vždy AI (protože to jsou podobory AI), naopak to zatím neplatí. 

Na slovíčkách tak úplně nezáleží

Je asi jedno, jaká slovíčka použijete. Lev je už venku z klece a vy se s ním musíte vypořádat. Jeden z klasických lidských vzorců chování je odmítání všeho nového. Je to pochopitelné. Těžce vydobyté místo na světě, nebo častěji jeho iluze, je v ohrožení. V ten moment se ohrožený jedinec instinktivně stáhne do své jeskyně a až do úmoru hájí svou pozici. 

Druhý extrém je vyjít z pomyslné jeskyně na první zavolání, jen protože je venku něco nového. Bez obou typů lidí by asi naše rasa nebyla tam, kde je, ale já radím být optimisticky opatrný až mírně nadšený. Vysvětlím. 

Například chování univerzit, které zakazují využívání AI nástrojů, je podle mého totálně krátkozraké a odkazuje spíše na chování muže chránícího svoji jeskyni. Druhý extrém je pak nechat studenty tyto nástroje bezhlavě používat. Třetí – opatrně optimistická – cesta pak nástroje ve výuce uvítá, vysvětlí, jak je používat, a přizpůsobí se změněné realitě třeba tím, že vymyslí nová témata nebo komplexnější zadání, která před těmito nástroji nebyla například z časových důvodů možná. 

Prostě se přizpůsobit. Stejně jako jsme to v minulosti udělali už tolikrát. Kolo, parní stroje, počítače, internet. Technologie, které nám umožňují nemuset pracovat tak tvrdě, nikam nezmizí. Řeší totiž naši lenost, které tak rádi propadáme. A jak se svět stává stále komplexnějším a komplexnějším,  jakákoliv jiskra zjednodušení je okamžitě rozdmýchána do velkého ohně. 

Než si zvyknete

Stále je potřeba ale myslet na to, že to jsou nástroje komerčních společností a přístup k nim může být v budoucnu kdykoliv omezen či zpoplatněn. Takže byste se ideálně stále měli naučit i tu „starou“ variantu, která nyní možná vypadá jako spousta práce v porovnání s moderními nástroji, ale minimálně na přechodnou dobu se vyplatí znát obě. 

Až se usadí prvotní nadšení a celá nová kategorie zjistí, jakým směrem se ubírat, nastane čas opustit staré zvyky. A pro ty starší (nebo stejně staré jako já): Vy ještě víte, jak se dostanete v MS DOS na disketu? Lidé, kteří se narodili po roce 2000, ani neví, co jsem vlastně napsal. A pro nás je tato informace naprosto zbytečná a zapomněli jsme ji. 

AI nástroje

Mým cílem rozhodně není udělat kompletní a podrobné představení všech AI nástrojů. Jak jsem na začátku článku naznačil, tak to ostatně ani není možné. Vzniká jich až neuvěřitelné množství. Stejně tak můžete mít jinou zkušenost nebo preferenci. To je samozřejmě v pořádku. Já chci spíše ukázat, jak vám tyto nástroje mohou pomoci s vaší značkou.

Ať se ale rozhodnete pro jakýkoliv nástroj, platí pár pravidel. To nejdůležitější z nich je, že čím kvalitnější informace do nástroje dáte, tím kvalitnější odpověď z něj dostanete. Tyto vstupy neboli prompty rozhodnou o výsledku. Znovu: není to umělá mysl, je to velmi složitý program, a tak jeho výsledek opravdu závisí na tom, čím ho nakrmíte. 

ChatGPT

https://chat.openai.com/

A dokazují to i tři písmenka v názvu dnes asi nejznámějšího nástroje. GPT = Generative Pre-trained Transformer. Takže velmi volně: tvoří předem natrénovaný proměňovač. A schválně volím takto krkolomná slova, aby vám bylo jasné, o co se jedná. 

Tento chatbot velmi rychle dává odpovědi na otázky, které klidně mohou být v přirozené řeči. Prostě jako byste si povídali s živým člověkem. Oproti běžnému výsledku dostáváte rozsáhlé a srozumitelné odpovědi. Ale pozor: tyto odpovědi nemusí být vždy správné, a tak byste si je měli ověřovat z kvalitních zdrojů. 

A jak ho využít pro značku? 

Můžete ho vyzkoušet například při základním průzkumu cílové skupiny. Prompt by pak zněl třeba takto: „Chovej se jako třicetiletá maminka dvou dětí v Česku a vypiš mi nejčastější problémy, které řeším na úřadech.“

Jak vidíte, je to velmi obecný seznam, ale pro muže to může být naprosto nový svět a takový vhled může odstartovat přemýšlení nebo sérii dalších promptů.

Stejně tak lze ChatGPT využít k hledání benefitů značky nebo v dalších fázích na kreativní nápady pro kampaně. Můžete generovat nápady na články nebo jiný obsah nebo si ho rovnou nechat napsat. PPC kampaně, metapopisky a další „otravné“ části online marketingu najednou zvládnete jak mávnutím kouzelného proutku. 

Pro verze (20 USD/měsíc) vám dá rychlejší generování odpovědí, odstraní případnou čekací dobu a další „drobnosti“.

copy.ai

https://copy.ai

Pokud často pracujete s textem, tento nástroj byste neměli minout. A vlastně je jedno, jestli vás psaní živí a máte třeba tvůrčí blok, nebo prostě potřebujete jen něco napsat jinak. V copy.ai je k dispozici třeba i nástroj na generování jmen značek nebo brainstorming. 

Pro verze (cca 49 USD/měsíc) vám odstraní limit na slova. 

MidJourney

https://www.midjourney.ai

MidJourney byl nástroj, který pomohl AI nástroje zpropagovat i široké veřejnosti. Umělecká díla generovaná tímto nástrojem zaplavila snad všechny sociální sítě. Schopnosti a výsledky jsou skutečně ohromující. Co se týče autorských práv, už to tak jednoduché není. Bude zajímavé sledovat, jak to celé dopadne, a v mezidobí se můžete cvičit ve vylepšování svých promptů. 

Neočekávejte hned skvělé výsledky. Opět platí, že čím lepší informace do modelu dáte, tím lepší výsledek získáte. A žádný umělec se nerodí přes noc. Prostě jde o to, jak dokážete své představy zhmotnit do textového zadání. 

Placená verze (od 8 USD/měsíc) vám částečně zruší některá omezení v počtu generovaných obrázků, zpřístupní výkonnější verze a přidá na rychlosti. 

DALL-E

https://labs.openai.com/

Pokud by pro vás byl proces generování v MidJourney trochu náročnější, můžete vyzkoušet nástroj ze stejné dílny jako ChatGPT. DALL-E tvoří na základě vašich promptů čtyři variace obrázků, které můžete dále rozvíjet. Jedno generování vás vyjde na jeden kredit a měsíčně jich máte 15 zdarma. Dalších 115 kreditů si můžete přikoupit za 15 USD. 

Lumen5

https://lumen5.com

Jednoduše řečeno: tento nástroj převede váš text na video. Spíše tedy na animované prezentace. Ale díky jednoduchosti vstupu (v podobě klidně i jen odkazu na váš blog) a velice přehledného editoru se z toho nástroje stává mocný spolupracovník.

19 USD vám odstraní logo Lumen5. Full HD video je dostupné až v dražších verzích. 

Synthesia

https://synthesia.io

Tento nástroj zmiňuji spíše kvůli jeho potenciálu do budoucnosti. Nyní je jeho využití omezené nejen kvůli jeho dostupnosti především v cizích jazycích, ale především kvůli jeho technickým omezením. I v placené verzi (30 USD/měsíc) je limit vytvořených videí 10 minut (a nejen to).

Tvořit videa bez herců? Bez všeho, co je pro takové video potřeba (produkce, střihy atd.)? To je splněný sen nejen introvertů. Potenciál je neskutečný.  

Looka

https://looka.com

Co by to bylo za přehled nástrojů pro správu značky, kdyby neobsahoval alespoň jeden pro tvorbu loga. Looka je velmi příjemný a intuitivní nástroj, který vám vytvoří prakticky celou firemní identitu – včetně základní stránky v nejvyšší verzi. 

Za logo zaplatíte jednorázové 65 USD. Za firemní identitu pak 96 USD za rok. 

Luminar

https://skylum.com/cs/luminar

Bitmapových editorů je celá řada, ale Luminar se od nich (zatím) liší pokročilou implementací AI prvků. Výmaz objektů, změna pozadí a další „kouzla“ jsou tak mnohem jednoduší a hlavně rychlejší. 

Malou nevýhodou je existence jen v placené verzi (10 USD).

AdCreative 

https://www.adcreative.ai/

Nástroj, který váš produkt přenese do jiného prostředí a vytvoří mnoho variant z jednoho jediného obrázku. Naprosto neocenitelné, když nemáte peníze na drahé produktové fotografie a potřebujete mnoho variant pro váš marketing. Nevýhodou je poměrně vysoká cena, která začíná na 25 USD. 

Chcete inspiraci pro své prompty? Vyzkoušejte třeba tento katalog: https://www.promptvibes.com/. No a pokud nevíte, na co byste mohli využít AI nástroje,  můžete se inspirovat zde: https://theresanaiforthat.com/ Stačí napsat, co řešíte, a nástroj vám vypíše v ideálním případě seznam nástrojů s AI. 

Nástroje někde na pomezí

Některé z již zavedených nástrojů pochopily důležitost AI a začaly ji implementovat. A vaše značka z toho může profitovat. 

Canva

https://canva.com

Canva je mocný nástroj na tvorbu grafiky. Pro verze s mnoha výhodami vás vyjde na 120 USD ročně. Ale již základní verze je neocenitelný pomocník nejen při tvorbě postů na sociální sítě. Její AI nástroj je trochu v rozporu se základním účelem zaměřen na text. Využít ho tak můžete k tvorbě krátkých textů nebo nadpisů, které doplní vaše vizuály. 

Notion

https://notio.so

Notion je mocný databázový nástroj, který lze vlastně využít, na cokoliv si vzpomenete. Databáze, poznámky, tabulky… Jediné omezení je vaše fantazie. Nejnovější rozšíření o AI z tohoto už tak mocného pomocníka dělá ultimativní švýcarský nůž produktivity. Pomocí promptů tak během sekund můžete generovat celé posty na sociální sítě, strukturu projektů nebo třeba i jídelníčky. 

Notion je v základu zdarma a nejlevnější verze vás vyjde na 8 USD měsíčně.

Figma 

https://figma.com 

S Figmou jsem tak trochu na hraně toho, co může využít každá značka. Jedná se totiž o nástroj, který slouží spíše návrhářům webového nebo aplikačního prostředí. Prostě designérům. A asi tušíte, že její AI rozšíření posouvá možnosti zase o kus dál a designérům šetří čas při návrzích, a to opět pomocí textových promptů. 

Miro

https://miro.com

Miro je nástroj, který byl neocenitelný hlavně během covidu. Ale s tím, jak se online komunikace postupně přesouvala opět ke schůzkám, jeho důležitost trochu zeslábla. Nicméně i tak Miro zůstalo součástí mnoha týmů. Virtuální tabule, na které se dá zachytit prakticky cokoliv, je skvělý pomocník především pro distribuované týmy. 

AI rozšíření je nyní zatím v beta testování. Proto zatím jen zprostředkuji, že byste díky němu měli jednodušeji přidávat obsah na nástěnky – obrázky, texty apod. Neocenitelné bude i shrnutí celého obsahu, které především po delších schůzkách ocení naprosto všichni. 

Miro je v základu zdarma a Pro verze začíná na 8 USD měsíčně. Jako alternativu můžete vyzkoušet Mural (mural.co).

Klasika

„Staré“ známé nástroje, které mohou prospět všem značkám. 

Podnikání

Trello – mocný nástroj na projektové řízení. Česká alternativa: např. Freelo. 

Fakturoid – nástroj na online fakturaci. Webfaktury místo PDF? Každý zbytečně poslaný soubor, který se nemusí ukládat na serverech? Malý krok k úspoře energie. Alternativ je spousta. 

Hubspot – mocné CRM, které je v základu zdarma. 

Toggle – nástroj na sledování času stráveného na projektech. 

Komunikace

Slack – chatovací nástroj pro vaše týmy. Alternativa: MS Teams, Google Chat apod. 

Loom – asynchronní komunikace pomocí video nahrávek. Ušetří neskutečně mnoho meetingů.

Grafika

Photopea – takový Photoshop online a zdarma.

Unsplash – databanka krásných fotek zdarma.

Mailchimp – jeden z nejrozšířenějších nástrojů na e-mailing. Česká alternativa: např. Ekomail.

Web a sociální sítě

WordPress – nejrozšířenější „operační systém“ webových stránek. 

Buffer – nástroj na plánování příspěvků na sociálních sítích. Dnes již pomalu nahrazován plánovači integrovanými přímo do sociálních sítí – například Meta Business Suite.

Google Alerts – monitorování nejen vašeho jména, ale jakéhokoliv slova nebo spojení. 

bit.ly – Nejoblíbenější zkracovač adres. Než ho použijete, tak si přečtěte tento článek.

Zapier – automatizace a provádění nejrůznějších procesů a internetových nástrojů. Alternativa: make.com.

Microsoft Clarity – heatmapy a další důležitá data z vašich stránek zdarma.

Google Analytics – nejrozšířenější analytika na webech.

Google Ads – nástroj na inzerci ve vyhledávači Google. Česká alternativa: Seznam.cz.

Google Forms – nástroj na tvorbu dotazníků. 

Looker Studio – nástroj na vizualizaci dat. 

Co říci závěrem

Podnikání je komplexní věc. To je asi všem jasné. Zvládat to vše dnes jen s Excelem nebo Google Tabulkami je prakticky nemožné. AI vnímejte jako ulehčení a zrychlení procesů, které zrychleny být mají. Nevyužívejte je na místech, které pro to nejsou vhodné nebo určené. Třeba kreativní nápady nebo strategie. 

Čím více bude značka růst, tím více nástrojů bude nezbytných. Časem dokonce nějaké přibydou. Tuto celkovou „architekturu“ je dobré naplánovat předem, aby přechody nebyly zbytečně násilné, nebo dokonce nemožné. 

Potřebujete pomoc se značkou?

Se značkami pracuji minimálně osm hodin denně, každý pracovní den v týdnu
Ve zkratce...
(Nejen) AI nástroje pro mikro a malé značky
Nadpis
(Nejen) AI nástroje pro mikro a malé značky
Popis
Nástroje, které vám pomohou s marketingem a značce s brand managementem, nemají neomezené zdroje. Jak finanční, tak lidské.
Autor
Zveřejnil
Pavel Cahlík