Value Proposition Canvas
O Value Proposition Canvas toho bylo napsáno mraky. Je to to vlastně takový středobod startupového myšlení. Jak ho využít v brandingu? A jak se s ním pracuje?
Jak pracovat s Value Proposition Canvas?
Začíná se na vpravo, u zákazníka—Customer segment. Tato část je řešena z pohledu zákazníka a obsahuje:
- Customer jobs— Někdy také „jobs-to-be-done“. To jsou potřeby zákazníka, problémy, které se produktem nebo díky službě snaží vyřešit.
- Pains—Co zákazníka trápí ve spojitosti s produktem nebo službou? Zaměřte se na jejich problémy, obavy a negativní emoce, které v nich můžete vzbudit.
- Gains—Pozitivní přínosy nebo přání a očekávání, které zákazník očekává, požaduje nebo by rád dosáhl s pomocí vašeho produktu nebo služby.
Jakmile takto získáte představu, tak se můžete přesunout vlevo. Tato strana popisuje a rozebírá vlastní produkt nebo službu.
- Product & Services—je přesný popis služeb nebo produktů, které nabízíte
- Pain Relievers—Popis toho, jak zákazníkům pomáháte vyřešit jeho Pains. Zde se můžete zaměřit i na marketingovou komunikaci, která může spoustu těchto obav vyřešit ještě před tím, než zákazníka napadnou.
- Gain Creators—Jak podpoříte pozitivní přínosy (Gains)? Jaké části produktu nebo služby vyzdvihnete a jak se k nim zákazník dostane?
Součást Business Model Canvas
Value Propositon Canvas je součástí Business Model Canvas. A možná to mělo zaznít v úvodu článku. Ale tento strategický nástroj se dá použít i takto samostatně a stává se z něj mocná zbraň při plánování mnoha marketingových aktivit.
Ve své podstatě to ale jsou pole Value Proposition a Customer Segments z tohoto modelu. A jakmile si je rozpracujete ke spokojenosti, tak je zapíšete zpět do BMC a pracujete s nimi anebo s jejich variantami. Protože i BMC se nezpracovává jen v jedné iteraci. Ale o tom jindy.
Příklad vyplnění Value Proposition Canvas
Jak může vypadat vyplněný Value Proposition Canvas? Na mých kurzech ho zkoušíme vyplnit přímo pro značku nebo produkt účastníků. Pokud někdo z nějakého důvodu nechce popisovat vlastní značku, zkoušíme všechny techniky na nějaké spotřební elektronice, kterou vlastníme všichni. To z důvodu lehčího představení si jednotlivých aspektů.
Jak vypadá Value Proposiotion Canvas vyplněný pro sluchátka, se můžete přesvědčit v tomto pdf. Není to kompletní výčet. Je to spíš demostrace.