4 psychologické fakty, které byste při budování značky měli znát

Pochopení myšlenkových pochodů vašich cílových skupin je zcela zásadní pro úspěch vaší značky. Předchozí sdělení vám bude dávat mnohem větší smysl, pokud jste již pochopili, že na vaši značku je potřeba nahlížet jako na vztah se zákazníkem.

Takže které čtyři psychologické fakty byste měli znát? A jak je aplikovat na budování značky? Vybral jsem jen čtyři, které by vás měly spíše nalákat na to, abyste výzkumu své cílové skupiny věnovali více času.

1. Transparentnost vytváří důvěru

Ne nadarmo se říká, že lež má krátké nohy. A že s poctivostí nejdál dojdeš. Jen jak kdyby to vyšlo z módy… Tahle dvě pořekadla naprosto vystihují, co se snažím všem značkám předat. Protože stejně jako v lidském vztahu lži, intriky a podvádění zcela jistě povedou k (ošklivému) rozchodu.

Tak tomu bude nevyhnutelně i v případě vztahu značka – zákazník. Jakákoliv netransparentnost bude tvrdě potrestána. Ne ale okamžitě. A v tom je ten problém! Značky v této skulině často vidí možnost, jak toto pravidlo obejít. Ztráta jednoho platícího klienta tak nemusí vypadat jako tragédie. Nezapomínejte ale na to, že ten si to rozhodně nenechá pro sebe. A v době sociálních sítí byste to neměli brát na lehkou váhu. 

▶️ Nelžete. Nevymýšlejte si. Na nic si nehrajte a jděte důstojně s kůží na trh.

2. Emoce jsou mocný nástroj

Jedna má mentorka tvrdí, že jsme „emoční zvířátka“. Na poprvé to možná zní drsně, ale čím více o tom budete přemýšlet, tím více vám bude jasné, že je to pravda. Emoce určují většinu našich rozhodnutí. Na to nepotřebujete studii, ale pokud ji začnete hledat, tak se dopátráte až k číslu 95 %. To by znamenalo, že jen 5 % našich rozhodnutí uděláme vědomě… 

Souborně se pro emoční zkreslení vnímání světa kolem nás a rozhodování používá pojem afektivní heuristika. Pokud máte pár životů, tak se tím můžete začít prokousávat. Pokud pak najdete jednoduchý návod na to, aby nás při rozhodování neovlivňovaly emoce, tak pravděpodobně jistě dostanete Nobelovu cenu.

Mám pro vás jednoduchou otázku:

emoce ovlivňují naše rozhodování
Slide z přednášky Odhalte, jak vás značky manipulují

Nejspíše jste napoprvé výhodnost posuzovali ne podle procenta p. a., ale podle pocitů, které k v daném momentu cítíte. A pokud o odvětví víte málo, tak je ovlivnění ještě silnější.

▶️ Jak toho využít / nezneužít při budování značky? Poznejte emoce své cílové skupiny. Vytvořte nebo komunikujte pravdivý a využitelný emoční benefit, který na ně reaguje. 

3. Haló efekt

I když to nikdy nepřiznáme, tak máme sklony posuzovat lidi podle prvního dojmu, kterým na nás zapůsobili. To nás svádí více důvěřovat lidem, které považujeme za atraktivní. Pozitivní vlastnosti pak přeceňujeme a negativní podceňujeme. Pokud si chcete o tomto tzv. Haló efektu přečíst více, tak doporučuji začít třeba na anglické Wikipedii.

Některé ze studií nebo experimentů, které prozkoumávají tento jev popisují i takové situace, ve kterých atraktivní lidé dostávají nižší tresty nebo kdy atraktivní značky nemusí investovat tolik do svého PR v případě nějakého „průšvihu.“ 

I z tohoto důvodu jsou aktualizace systému u uživatelů MacOs vnímany velmi pozitivně a mnozí se na ně těší. U uživatelů Windows jsou spíše trpěnou vlastností. „Atraktivnější“ značce prostě projde víc…

Slide z přednášky Odhalte, jak vás značky manipulují

▶️ Nepodceňujte první dojem, který vyvoláte. Pravděpodobně nebudete mít druhou šanci. 

4. Barvy ovlivní více než si myslíte

Podle jedné ze studií ovlivňují barvy až 90 % okamžitého dojmu o produktu. Na důležitosti barev pro marketing se vědci ale všeobecně shodují. Spotřebitelé barvám přisuzují podvědomě různé vlastnosti. 

Není náhoda, že luxusní značky využívají povětšinou černou barvu a ty, které chtějí vzbudit pocit síly a důvěryhodnosti se barví do modra apod.

barvy ovlivňují naše vnímání produktu
Slide z přednášky Odhalte, jak vás značky manipulují

Další zajímavé fakty o barvách z pohledu online marketingu se můžete dozvědět například z této povedené infografiky od KissMetrics.

▶️ Barvu svého produktu nebo podnikání nevybírejte na základě svých osobních preferencí, ale na základě své cílové skupiny. 

Potřebujete pomoc se značkou?

Se značkami pracuji osm hodin denně, každý pracovní den v týdnu