Cílové skupiny
Škatulkování, řazení do skupin a zjednodušování. To by nám všem šlo. Je to tak lákavé. Vymyslet univerzální vzorec, pomocí kterého se bude vám neznámý člověk ihned konvertovat na platícího a vracejícího se zákazníka. Nebylo by to krásné? Bylo! A proto se to děje. Proto se vytváří tabulky, přehledy a infografiky se všemi možnými generacemi.
V něčem to má racionální základ. Jinak by se internet nemohl bavit tímto hipsterem. Ten protestoval proti tomu, že je na obrázku u článku, který tvrdil, že všichni hipsteři jsou stejní. Myslel si, že vydavatel neoprávněně použil fotku, na které je on. Jak vyšlo najevo, na fotce byl jiný hippster…
Výsledky na základě podobného předobrazu – bez námahy – jsou lákavé. Proč by jinak měly úspěch všemožné kuchyňské gadety, které použijete tak nanejvýš jednou. Já jsem potřeboval x let, abych dokázal z ničeho udělat jídlo. Ale Gordona bych domů nepozval a ani bych si z ničeho nic neotevřel foodtrack na Náplavce a nenabízel svoje kreace. Proč? Protože mám soudnost a jsem z jiného oboru!
Soudnost
Ale soudnost mnohým chybí. A když ne soudnost, tak alespoň selský rozum. Marketing totiž může dělat každý. Že? Stačí se podívat na pár videí na internetu, pročíst si pár článků s názvem „10 rad…“ a každý majitel nějakého businessu si hned myslí, že z jeho reklamy budou něco jako svatý grál pro zákazníky – půjdou za ním hlava nehlava.
Ale to se zcela jistě nestane a tak majitel zanevře na markeťáky. Jsou to jen žvanilové, kteří neví, o čem mluví nebo píšou. Zcela jistě je to pseudověda, která není potřeba. On vystavěl prosperující firmu z ničeho a teď tyhle rady nefungují.
Když teď nebudu řešit kvalitu zdrojů, ze kterých mohl čerpat, tak otázka zní, jak si mohl myslet, že odhadne své zákazníky jen na základě například toho, kdy se narodili? Jisté podobnosti tu jistě jsou. Ale celé to je spíše marketingová exhibice. Pseudomarketéři totiž dovedli škatulkování k dokonalosti. A tak můžete narazit na podobné tabulky.
A to tam ještě nejsou xeniálové. Tedy ročníky narozené v rozmezí let 1975-85 a generace Alpha (2011 až 2025).
Když nikam nezapadnete
Ale i když sám bych měl spadnout právě do xeniálů, tak se osobně spíš cítím jako příslušník generace Z. Ale spousta mých vrstevníků je spíše generace Y, ale občas spadnou svým chováním dokonce do X. Tak co? Je to problém hraničních generací nebo nějaký hlubší problém těchto škatulek? Může to být obojí.
S tím, jak se ale mění pohled a značky a s novými výzvami, jako jsou hlasoví asistenti, bychom se měli vydat za hranu tohoto uvažování a vyzkoušet jiný přístup.
Proč? Malý příklad – a zůstanu u buzzwordu hlasoví asistenti. Jasně, bude trvat minimálně 5 let, než se v naší kotlině tato technologie rozšíří, ale zkuste se od toho teď odprostit a představit si teď libovolného člověka v důchodovém věku. Pro mě to bude těžší, protože má 65letá maminka využívá tablet, skype a foťák nahradila svým iPhonem. Přestala se technologie bát. Mimochodem podle tabulky generací by byla klidně i „Z“…
I když se nebojí, tak si není úplně jistá. A tak občas společně řešíme co má zmáčknout, co udělat apod. A řešíme to po telefonu nebo FaceTime. Slovo, nebo chcete-li zvuková odezva na druhé straně je pro ni neskutečně důležitá. A to je příležitost pro hlasové asistenty. Přirozená interakce bez toho, abyste se museli něco učit. Učit se, jak to funguje, co děla to tlačítko a kam se dívat.
Tato nová technologie, kterou by podle marketingových pouček měla používat pouze poslední generace, se takto snadno najde cestu i ke konzumentům, kteří by nemuseli být primárním cílem. Není to škoda se takto ochudit o potenciální zákazníky?
Tak, ale co dělat, když klasické generační rozložení naprosto selže? Ale kdo říká, že by lidé z různých generací nemohli být spojeni jednou myšlenkou? Ono je to pro rok 2019 předvídá i Fjornet. Přesun od tradiční marketingové segmentace s homogenizovanými skupinami a zaměření se na skupiny, které jsou podobné svým chováním, názory a motivacemi – to je budoucnost marketingových cílových skupin.
Proto jsou rigidní marketingové persony odsouzeny k záhubě. Ve světě, ve kterém technologie a produkty usnadňují život všem, nemůžete své zákazníky segmentovat jen podle data jejich narození. Vnímejte je jako skupiny s podobnými názory, myšlenkami a hlavně potřebami!