Rozdíl mezi inbound a outbound marketingem

Původně jsem chtěl napsat jen jednoduchý článek na téma inbound x outbound marketing. Nakonec mi z toho vyšla trochu filozofická úvaha nad stavem současného marketingu.

Vůbec se ale nebojte, je to čtivý – dejte tomu šanci…

Inbound – zaklínadlo posledních let

Pro ty, kteří tento pojem ještě nikdy neslyšeli: Rozhodně se nenechte tímto cizím slovem a neznalostí vyvést z míry. Inbound marketing sice není žádnou novinkou, ale je to spíš popis toho, jak se marketing v posledních letech „dělá“. Je to reakce na „tradiční“ marketing, který před deseti lety musel začít reagovat na rozvoj sociálních sítí.

Rozdíly mezi inbound a outbound marketingem

Asi nejlíp to vysvětlí tato infografika.

Rozdíl mezi inbound a outbound marketingem

Když marketérům v nových kanálech nestačily „tradiční“ techniky, museli přijít s něčím, co zákazníka v konečném důsledku opět donutí koupit si nabízené zboží. A protože zákazníci byli už reklamou přesyceni, tak vznikl pojem inbound marketing a hlavně content marketing. Proč zrovna content neboli obsahový marketing? Protože kvalitní obsah, prý dokáže zákazníka nejlépe „svázat“ se značkou.

Obsah prodává

To je pravda, ale musí to být vhodný obsah ve správnou dobu a na správném místě. A tato kombinace i po deseti letech mnohým uniká. Co to může být za obsah? Vždy je to nějaká informace, které jste ochotni se vzdát zdarma. Její kvalita pak určuje z velké části její úspěch. 

To je teorie. Jenže pak tu jsou algoritmy. Google, Faccebook a další nemají za cíl vám předat ten nejlepší obsah. I když to tvrdí. Jejich cílem je zisk a ten produkují především přes reklamu. Jejich cílem je, abyste v jejich světě zůstali co nejdéle. A zkonzumovali co nejvíce reklamy, kterou za nemalé peníze prodávají inzerentům.

A protože se všichni díky zaklínadlu inbound snaží produkovat obsah, jak na běžícím páse, tak je ho všude mraky. Takže potřebujete stále více času, abyste se ním proskrolovali. A protože vás to otravuje, narůstá vaše frustrace a tak s obsahem trávíte méně času.

Je to drahé…

To zase zadavatele nutí jít spíše po ceně než po kvalitě. Přesně podle vzorce „Nikdo to nečte nebo nesleduje, tak proč do toho investovat.“Tak jako reakce na tuto situaci vznikly stories. Obsah, který vlastně nikoho úplně nezajímá, ale díky FOMO efektu (fear of missing out – strach, že vám něco unikne) vám to prostě nedá a podíváte se. Už nezáleží na formě. Rychlá a nekvalitní produkce se skrývá za autenticitu. A je vlastně chtěná. 

Takže když to shrnu: produkujete pro vás stále drahý obsah, který je nekvalitní, nikoho vlastně nezajímá a po 24 hodinách už nebude existovat. Ruku na srdce, jak dlouho to budete dávat?

Toto znechucení a přesycení nekvalitním obsahem je vidět na každém rohu. Takže co dál? Co se bude v době postcontentové? 

Podle mě se značky musí opět vrátit k budování své podstaty. Protože na základě ní si uživatelé zvolí, koho sledovat a čí obsah poté konzumovat na úkor svého času. Kvalitní brandy se pak budou moci koncentrovat na kvalitní obsah a nevyužívat ho jen pro fázi akvizice, ale pro celý proces. 

Co si z toho vzít?

  • inbound je správný nástroj – je důležité zákazníka navázat na značku
  • content marketing využívejte jen na správných místech 
  • nechte si poradit se správnou obsahovou strategií (ne, to nejsou jen témata na blog…)