Kdo je to Brand Manažer?
Když nevíte, kdo je brand manager, jak poznáte, že vaší značce chybí? A to by svého brand manažera měla mít každá značka! Alespoň v roli konzultanta. Co je to za funkci? Kdo se na ni hodí? A co by brand manažer měl vlastně dělat?
Hned na začátek si však pojďme něco vyjasnit. Brand manažer není člověk, který vám bude hlídat, jestli jsou vaše materiály v souladu s vaším design manuálem. Z podstaty definice brandu dohlíží na konzistenci napříč celým podnikáním. Protože brand není jen logo nebo vizuální podoba značky. Od agentur, které vám nabízí branding, dostanete ve většině případů „jen“ krásné PDF s vymazlenou podobou vašeho podnikání.
Definice Brand Manažera
Ale do té doby si můžeme vystačit s cizími definicemi, kterých je spousta. Mimochodem, víte, kde definice vznikla? V roce 1931 napsal, dnes bychom řekli junior marketing specialista v P&G, Niel H. McElroy třístránkové memo, které se stalo základem nového oboru. Z pana McElroye se časem stal vážený ředitel celé společnosti a posléze i ministr obrany. Více o jeho kariéře třeba zde.
Co by měl brand manažer dělat
Obecné shrnutí vám ale moc nepomůže s tím, co by vlastně takový brand manažer měl dělat. Výčet rolí, které má tato osoba zastávat, velmi dobře popisuje následující obrázek. A to výpis ještě není kompletní.
Teď si říkáte, že takový člověk asi ani neexistuje. Pletete se a zároveň máte pravdu. Nikdo takový se nerodí přes noc. Musí do své role dospět. A to často znamená hodně námahy a učení. I kvůli tomu se často lidé v marketingu raději rozhodnou pro jednu specializaci.
V té se pak zorientují za kratší dobu a posléze jsou z nich vynikající specialisté. I naše školy produkují podobné I-Shape specialisty bez rozhledu do jiných disciplín. Budoucností jsou (prý) T-Shape specialisté, kteří se kromě svého expertního profilu dokážou rychle zorientovat nebo mají znalosti i z mnoha dalších oborů.
V případě brand manažera na střední úrovni vedení se bavíme o í-Shape nebo v ideálním případě m-Shape lidech, kteří mají hlubokou znalost = jsou specialisté hned v několika oborech. V případě brandových stratégů a vedoucích pozic všeobecně to pak budou X-Shape osoby, které jsou ukotvené ve svých znalostech, jsou vysoce důvěryhodné a zároveň dokážou podporovat jiné týmy.
Více úrovní brand managementu je zatím výsadou velkých podniků, kde všechny činnosti brand managementu vykonává tým, a nejen jedna osoba. Poměrně novou roli, jež demonstruje důraz, který společnosti na budování svých značek kladou, je CBO = Chief Brand Officer.
Zbytek tohoto článku je dostupný jen předplatitelům prémiového newsletteru.
Pokud si chcete přečíst zbytek a chcete pro svou značku každý měsíc dostávat podobné rady, tipy a návody, zaregistrujte se k odběru Prémiového značkového newsletteru na mém Substacku.