Jak začít s brandingem
Značka je soustavná práce. Nelze ji jen vytvořit a pak se pěkně uvelebit v křesle a jen ji nezaujatě pozorovat. Pokud s brandingem začnete, budete v něm muset soustavně pokračovat.
A pokud už máte v rozpočtu kolonku branding a nevíte, jak ji v příštím roce naplnit, tak vám následující seznam poslouží stejně dobře jako úplným nováčkům.
1. Popište svou „story“
Storytelling se stává jedním z buzzwordů dnešní doby. Fakt, že náš mozek má sklon vše zasazovat do příběhů, obratně využívají nejen marketéři. Co naplat, příběhy prostě milujeme. 🤷♂️
Nejinak je tomu i u značek. Jak vaše značka vznikla? Za jakým účelem? Jaké překážky jste museli překonat? Každá zakladatelská historka je něčím zajímavá nebo neopakovatelná.
To je materiál, po kterém skočí nejeden copywriter a vytvoří vám příběh, se kterým se identifikuje mnoho zákazníků a který jim vás přiblíží na velice intimní rovině.
▶️ Nevíte si rady? Zkuste se inspirovat u těch nejznámějších: https://www.startups.com/library/founder-stories
Jasné popsání vaší značky je zásadní pro její úspěch u cílové skupiny. Nic ale nepřehánějte. Lži vyjdou časem na povrch a přikrášlení pravdy se mezi ně počítá.
2. Definujte své hodnoty (value proposition)
Proč by lidé měli zvolit vaši značku? Co je esence vaší značky? Ta jedna věc, se kterou by se zákazníci měli identifikovat nejvíce…
Možná se můžete inspirovat u konkurence. Pokud mají podobné hodnoty, tak máte nejspíše zaděláno na problém a budete muset svou značku odlišit.
▶️ Nejste avokádo. Neuspokojíte všechny. Přiznat si, že své produkty nabízíte jen někomu, je prvním krokem k diferenciaci = odlišení se od konkurence. Z toho plyne, že je zcela zásadní poznat a pochopit svou cílovou skupinu.
3. Poznejte blíže vaši cílovou skupinu
Poznat své zákazníky i na té nejintimnější úrovni je svatý grál pro jakoukoliv značku. Co na ně platí? Po čem touží? Čeho si váží? Jaké mají obavy nebo problémy? A to nejen ve vztahu k vašemu produktu.
▶️ Vyzkoušejte si některé z otázek, které používám při konzultacích. Nezapomínejte ale, že nám jde o tvrdá fakta. Dojmologie vám moc nepomůže. Spíše naopak, mohla by být pro vaši značku smrtelná.
4. Polidštěte svou značku
Zákazníci jsou rádi, když se k nim značka chová lidsky. Ne jako robot z nějaké nadnárodní korporace. Zkuste si položit i tyto otázky:
- Kdyby vaše značka mohla mluvit, co by asi tak řekla?
- A jak by to řekla? Bylo by to spíše emotivní nebo strohé?
- atd.
▶️ Vyzkoušejte si zakroužkovat 3-5 slov, které by vaši značku vystihovala nejlépe.