Brand Purpose

Brand Purpose nebo smysl, účel či poslání značky je pro mnohé jen filozofický žvást, o němž jsou přesvědčeni, že ho nepotřebují. A někteří marketingoví odborníci s nimi souhlasí nebo minimálně neví, na kterou stranu se přidat. A tak jsem pro vás připravil lehce tendenční článek, který vás snad přesvědčí, že poslání by měla mít každá značka.

Ale pojďme to vzít trochu popořadě. 

Co je to vlastně poslání (značky)? Vypůjčím si teď jeden filozofický pojem, který s budováním značky moc nesouvisí – ikigai. Ikigai je japonský pojem, který se váže k odvěké otázce ohledně smyslu života. Jeho hledání může být dost bolestné (vlastní zkušenost), ale pokud mu dáte nějaký směr, tak si tím trochu odlehčíte.

Když vše dost zjednoduším, hledáte střed čtyř základních zón, jak vidíte na obrázku. Chcete-li se o tomto tématu dozvědět více, doporučuji knihu Ikigai – Šťastný a dlouhý život. A proč jsem ho zmínil? Protože smysl značky je v podstatě to samé.

CO? To jsou vaše výrobky, služby. Tedy to, co vás uživí.

JAK? Pokud jste si vědomi, jak to dělat třeba lépe nebo jinak, pak jste našli to, v čem jste dobří. 

PROČ? Proč to děláte, nejsou v tomto případě peníze. A jsem si vědom, že tak popírám základní pravidlo kapitalismu. V tomto případě jsou peníze spíše výsledek celého snažení. „Proč“ je v tomto případě poslání, které se odvíjí od samotné podstaty vaší značky. Vlastně takový ikigai vaší značky.  

Rozdíl mezi vizí, misí a posláním

Pokud jste četli můj článek Mise, vize a další nepotřebnosti, nejspíš si teď říkáte, jak do toho všeho zapadá poslání značky? 

Poslání značky je samotný základ. Je to důvod, proč značka existuje. A stojí nad vyděláváním peněz a zvyšováním hodnoty. 

Vize značky je bod, do kterého se chcete dostat. Vize je něco, co chcete naplnit. 

Mise značky je způsob, jak naplníte vizi – jak se do tohoto bodu dostanete.

Tu si dále rozpracováváte do strategie a taktických opatření. 

A nezapomínejte ani na své hodnoty, které vám vymezují (nepřekročitelné) hranice na cestě k vizi. Je to takový váš morální kompas. 

Proč je to nyní takové téma

Poslání bylo se značkami spojeno snad od nepaměti a pomohlo vybudovat mnoho úspěšných byznysů. Do popředí zájmu (marketérů) se dostalo až v posledních letech. Tento rozruch souvisí hned s několika faktory.

… 

Zbytek tohoto článku je dostupný jen předplatitelům prémiového newsletteru. 

Pokud si chcete přečíst zbytek a chcete pro svou značku každý měsíc dostávat podobné rady, tipy a návody, zaregistrujte se k odběru Prémiového značkového newsletteru na mém Substacku.

Potřebujete pomoc se značkou?

Se značkami pracuji minimálně osm hodin denně, každý pracovní den v týdnu
Ve zkratce...
Brand Purpose
Nadpis
Brand Purpose
Popis
Potřebuje každá značka poslání? Proč je důležité a proč ne? A jak ho zformulovat?
Autor
Zveřejnil
Pavel Cahlík