Co je to branding?

Dobrý branding není jen o vytvoření loga, jde o mnohem víc. Branding je přiblížený značky zákazníkovi na emoční rovině.

Budování značky

Značka jako taková má pro firmu hned několik důležitých funkcí. Je spojením nejrůznějších hodnot, vyvolává v klientech a zákaznících pocit důvěry apod. Důkladně promyšlené budování značky (tzv. branding) vede k vytvoření úspěšné firmy. Značku, která má dobrou pověst si lidé jednoduše zapamatují a spojí si jí s těmi správnými hodnotami. Jak ovšem takovou úspěšnou značku vybudovat?

Brandbuilding není jen o vytvoření loga

Budování brandu není jen o vytvoření loga jako takového. Logo je totiž pouze jakýmsi symbolem firmy nebo dané značky. I takové logo se musí používat s rozmyslem a úspěch vám samo o sobě rozhodně nezaručí. Branding tedy rozhodně není to samé jako vizuální identita firmy ani logo samotné. Brand je vlastně to, co o firmě říkají ostatní lidé. 

Důležitost budování značky pro malé a střední podniky

Brand je z velké části založený na správně vybudovaném vztahu se zákazníky a klienty. Rozhodně je vhodné a žádoucí mít brand založený na kvalitních základech. Brandbuilding je velmi důležitý především pro malé a střední podniky, a to hned z několika důvodů. Jedním z nich je velmi důležité zviditelnění firmy. Dalším důvodem je pak rozvoj a rozšíření podvědomí mezi širší okruh osob. Díky správně zvolené brandingové strategii tak firma může sílit a růst.

Budování značky pro zlepšení výkonu online marketingu

Budovat si značku je důležité i online. Je to hlavně z důvodu možnosti jednoduše zacílit na ty, kteří ji znají, hledají nebo by mohli mít zájem o nabízené produkty či služby. V tomto ohledu také velmi poslouží nejrůznější analytické nástroje, které zjistí, co si potenciální klienti prohlíží a kolik času na stránkách tráví. Různé sociální sítě umožňují zacílit na ty správné lidi, a to nejenom z hlediska jejich potřeb a zájmů, ale i na základě nejrůznějších geografických dat.

Jaký je rozdíl mezi brand buildingem a marketingem? 

Dovolím si odcitovat Magdalenu Čevelovou alias Marketingovou čarodějnici: „Marketingová komunikace – obecné označení všech forem komerční i nekomerční komunikace, jejichž cílem je podpora marketingové strategie firmy.“ To znamená, že firma musí mít nějakou marketingovou strategii, kterou komunikace naplňuje. To ale znamená, že někdo tuto strategii musí nastavit. A to dělá marketingový manažer. Takže pokud spolupracujete s firmou, která hledá „Marketing manažera – vhodné pro absolventy,“ tak bych na vašem místě zbystřil. 

Podobně je to s brand buildingem 

Vládne přesvědčení, že brand building je součást marketingu. Když se ale nad tím zamyslíte, tak marketingem značku utváříte. Marketingová komunikace se může v čase měnit. Značka jen velice obtížně. Takže to, jak si nastavíte značku ve velké míře ovlivní to, jak bude váš marketing vypadat. A to jak váš marketing vypadá se zcela jistě podepíše na tom, jak se bude vaší značce dařit.

Marketing může prý dělat každý. Může. Ale bude to tak vypadat. Je pravda, že se do jisté míry můžete řídit selským rozumem – a mnohdy je to lepší, než nejvystajlovanější výtvor pražské komunikační agentury. Ale vždy narazíte na limity. Nebo se dostanete do bodu, že jste vyčerpali všechny své nápady a ony tak nějak nepomohly vašemu podnikání tak, jak jste si vysnili. 

Budujte si značku, ne jméno!

Pokud je vaše motivace jen krátkodobý zisk, prosím. Pokud chcete něco vybudovat, tak do toho musíte jít trochu jinak. Vždy když něco budujete – pověst, hvězdu smrti, důvěru,  zdravý vztah nebo značku, tak to chce čas, úsilí a peníze. A to nám v teď nehraje do karet. 

Vydupete start-up z ničeho, ale už při prvních myšlenkách máte naplánovanou exitovou strategii na max. 5 let. Tady na dlouhodobé budování není čas. To jde vše stranou a koncentrujete se na krátkodobé kampaně, které mají za cíl zvýšení zisku a maximálně tak na nějaké to PR, které je má podpořit.  

Vyexitujete a co pak má ta velká korporace, která vás koupila, dělat se slupkou, která má zaměstnance? V ten moment ji dojde, že koupila jméno a ne značku. A začne úmorné, postupné budování, které mohlo být už o míle dál.

Co si z toho vzít:

  • s podnikatelským plánem, rovnou plánujte svou značku
  • nepleťte si marketing, marketingovou komunikaci a brand building
  • spoustu věcí zvládnete sami selským rozumem, ale zkušenosti nic nehradí