Pozornost zlaté rybky

Pokud se nad tím zamyslíte, tak se dnes vše točí kolem pozornosti. Jejího upoutání, strhnutí nebo udržení.

O čem to dnes bude?

Zdroj: https://mindfulmooves.com/who-has-the-longer-attention-span-humans-or-goldfish/

Podle jednoho krásného mýtu, udrží lidé pozornost kratší dobu než zlatá rybka. I když oněch 9 sekund pochází z poměrně nedůvěryhodného zdroje, spousta marketérů se ho ochotně ujala.

Nehodlám s ním polemizovat. Jediný fakt je, že jsme na takový příval informací, který schytáváme v posledních době, nebyli připraveni. Bude nám ještě nějakou chvíli trvat, než se naučíme s ním pracovat a naši pozornost opět udržíme déle. Ale co v mezidobí? Jak se s tím mají popasovat / využít toho značky?

Jak vytvořit brand purpose?

Brand purpose je anglický výraz pro účel značky. Tedy nejkratší shrnutí toho, za jakým účelem jste značku zakládali. Občas mají majitelé tento účel jasně definovat nebo ho zpětně popsat.

A má rada? Buďte struční! Otázka, kterou používám snad při každém setkání s novou značkou, zní: „Dokážete se popsat ve dvou větách?“

Sebevědomé ano většinou následuje proud rozpačitých útržků, ze kterých pak vyfiltruji všeobecné nicneříkající informace a pokud něco zbude, tak to poslouží jako skvělý základ.

Pokud nebudete struční a nedokážete popsat to, co děláte v pár větách, ztratíte pozornost a tím pádem i zájem zákazníka nebo investora.

A jak by měla taková věta vypadat? Zkuste se inspirovat třeba u jiných velikánů (parafráze z angličtiny):

  • Uber – Pomáháme jednotlivcům se dostat z bodu A do bodu Z pomocí jednoduché aplikace na sdílené jízdy.
  • Slack – Pomáháme podnikům a organizacím komunikovat pomocí jednoduchého chatovacího rozhraní.

A tak bychom mohli pokračovat. A ono to funguje. Tyto společnosti vydělaly miliardy dolarů. Tak proč si z toho nevzít třeba tento vzorec:

Pomáháme KOMU dosáhnout CO.

Pro sebe to neděláte

Ještě na skok ke KOMU. Tu vše námahu si dáváte, protože chcete svůj produkt nebo službu někomu prodat. Tak si rozmyslete, na KOHO míříte. Kdo je vaše primární cílová skupina? Ke komu půjdete s vašim produktem jako k prvnímu?

Přidejte proč

= brand. Co vás pohání? S čím jste do podnikání šli? Jaký je váš příběh? Zkuste trochu zatlačit na emoce. Díky vašemu příběhu pomůžete ostatním se s vámi identifikovat. Pro zákazníky nebo investory tak bude snazší pochopit vaše úmysly a už nebudete ten cizinec, který se jim snaží něco vnutit.

Šli jste do toho jen kvůli penězům? To mi neříkejte. Peníze jsou fajn, ale kde se vzala ta myšlenka? Proč do toho projektu investujete váš čas? Proč je to pro vás tak důležité?

A výsledek je ideální vzorec pro brand purpose:

Co je to pitch deck

Pokud se někde můžete inspirovat stručností, tak je to u startupů. Prostě není čas vyšívat na všech věcech půl roku. To už nemusíte existovat. To, že tím někteří ospravedlňují lenost, je věc jiná.

Startup Pitch Deck je krátká prezentace pro investory. Většinou má 10 až 20 slidů. Obsahuje všechny potřebné informace, které mají investora zaujmout a namlsat ho.

Většinou takový pitch deck musí obsahovat: popis problému, jeho řešení (value proposition), tržní validaci, business model, konkurenci, tým zakladatelů a fundraising. Pokud vás téma zajímá, tak doporučuji třeba tento článek od slidebean.com.

Říkáte si, že je nesmysl celé své podnikání vměstnat na 10 slidů? A jak dlouho udržíte pozornost vy? A když to zvládli velikáni jako Facebook nebo Airbnb, tak proč ne vy.

Facebook Pitch Deck from startuphome

AirBnB Pitch Deck from Malcolm Lewis
a zbytek můžete najít třeba zde.

A pokud to chcete ještě těžší, tak zkuste svou firmu investorům odprezentovat během 120 sekund. Ve výtahu. Tak přesně o tom je hned několik reality show. Stačí se trochu prohrabat YouTube.

To není důležitý

Myslíte si, že to není důležité? Že na takový blbosti nemáte čas? Tak si zkuste malý test. Běžte do hospody. Dejte si pár piv a pak zkuste barmanovi říci, co děláte. Podle jeho výrazu jasně poznáte, jestli vykládáte už dlouhou a/nebo srozumitelně. Nikdo na vás nemá čas a často ani náladu.

Než začnete tvořit reklamy a utrácet peníze za pépéčka, tak si zameťte před vlastním prahem. Ujasněte si myšlenky a pak se vydejte do boje o pozornost.

Nezvládnete to jen s pomocí mého článku? Tak se mi ozvěte, rád vám s tím pomohu.