Trendy v brand marketingu v roce 2022

Co by to bylo za konec roku, kdybychom nebilancovali a neplánovali. A protože vánoční svátky by měly být hlavně klidné a rodinné, i tento článek se k vám dostává dříve, než jste zvyklí. Sepsal jsem pro vás 13 důležitých oblastí, které budou ovlivňovat značky a jejich chování nebo marketing. 

A hned na začátek jeden trend, který není trendem, ale povinností. Customer centricity neboli zákazník ve středobodu našeho počínání. Pokud si teď říkáte, že to je přece jasné a že to ani jinak nejde, tak bych vás rád vyvedl z omylu. Stále existuje nespočet firem, e-shopů nebo jednotlivců, kteří toto zlaté pravidlo nerespektují a „jedou na sebe“. Jejich stránky jsou plné zájmen jako „my“ nebo „já“ a zákaznickou podporu v lepším případě obstarává recepční. Pokud se tyto firmy nezmění od základu, tak na trhu dlouho nezůstanou. Zákazníci je prostě pošlou do propadliště dějin.

Poslání

Poslání není jen nějaké cvičení z marketingové učebnice, které si můžete odškrtnout jako „splněno“ a po zbytek existence své společnosti ho vytrvale ignorovat. Poslání je něco jako mrkvička uvázaná na holi, kterou drží jezdec před oslem. Možná politicky nevhodné přirovnání. Ale za to dostatečně demonstrativní. 

Rozhodně jsem nechtěl přirovnat kolegy, zaměstnance nebo jiné stakeholdery k oslovi, který má nést zakladatele a nechá se „oblbnout“ mrkví na špagátu. Ale většina z nás k jakémukoliv výkonu potřebuje nějakou motivaci. A to buď vnitřní, nebo právně tu vnější. Samotný rozbor motivace by vydal na mnoho knih. I proto analogie s mrkvičkou. Pokud je dostatečně šťavnatá pro dostatečný počet lidí, tak má společnost vyhráno. Jen se to nesmí přehnat. 

Poslání pomáhá firmám sdružit všechny síly do jednoho bodu, který by měl naplnit vizi společnosti nebo jejího zakladatele. Poslání by mělo jít daleko za myšlenku maximalizace zisku. Současní spotřebitelé a zaměstnanci to navíc vyžadují. 

Rok 2022 byste měli využít pro zformování poslání nebo jeho novou formulaci, v níž se bude lépe odrážet místo vaší značky v našem současném světě a stmelí všechny, kteří se značkou přichází do kontaktu. 

TIP: Nevíte, kde začít? Zkuste se začíst do mého článku Mise, vize a další „nepotřebnosti“.

Autenticita

Pokud nebudu brát v úvahu technické výzvy, které na značky v následujícím roce čekají, bude autenticita asi nejsložitější úkol. S tím, jak se značkám rozšiřuje jejich zákaznická struktura o nové generace, jež se vymezují vůči těm předchozím, čelí značky výzvě, kterou zatím nepoznaly. 

Být autentický pro více zákaznických segmentů je složitý úkol, který vyžaduje nejprve poznat podstatu své značky. A to je úkol, který má odpracovaný jen zlomek značek. Ale jen tohle taky nestačí. Značky musí být rovněž konzistentní a neuhnout při prvním problému nebo se nenechat strhnout novým trendem. A to je složitá výzva. 

S autenticitou jde ruku v ruce diverzita, udržitelnost a další sociálně zodpovědná témata. A opět, pokud nyní máváte rukou, že to pro vaši značku nic neznamená, jste odsouzeni ke krachu. Pro nastupují spotřebitelskou generaci to budou absolutně zásadní témata. A pokud si říkáte, že teda něco napíšete na stránky a budete mít hotovo, tak jste nečetli nadpis této kapitoly. Autenticitu u těchto témat nelze nafingovat. Značka to prostě musí žít. A zákazník vždy pozná rozdíl.

Rok 2022 by se měl stát rokem vaší autenticity. Komunikujte tak, aby vám to uvěřily všechny spotřebitelské skupiny (generace).

Branding bez brandu

Tento trend do jisté míry navazuje na ten předchozí. Zároveň je to trend jen v oblasti témat, kterých se týká, protože podpoření salience (vytanutí na mysli) je jakýsi svatý grál brandingu. Tak co tím tedy myslím. 

Jakou značku si vybavíte, když se řekne „udržitelná móda“. Pokud jste si teď zcela bezděčně vybavili nějakou značku, má její marketér nakročeno k úspěchu. Pokud odpoví na stejnou otázku ideálně celá populace stejnou značkou, tak má vyhráno. Stát se synonymem nějaké kategorie znamená v konečném důsledku i vyšší prodeje nebo minimálně menší nákupní bariéry. 

K tomuto cíli vede ale dlouhá cesta. A bez autenticity to rozhodně nepůjde. 

Vyberte si kategorii nebo pojem, ve kterých chcete hrát prim, být jejich synonymem nebo jim dominovat. Zákazníkům pak svou značku jako nejlepší v této oblasti stále připomínejte v relevantních kanálech.  

Svět bez cookies

Svět bez cookies se pomalu rýsuje a digitální marketéři se připravují na tento pro ně až post apokalyptický nový řád. A měli na to dost času. Změnu ohledně ukládání cookies třetích stran ve svém prohlížeči Chrome oznámil Google už v roce 2020. Pokud se v problematice neorientujete, tak velice zjednodušeně: V konečném důsledku nebude možné (nebo bude velmi těžké) mířit reklamu na konkrétního uživatele. A to je zcela proti současným zavedeným marketingovým standardům. 

O této problematice byla napsána už spousta článků a já nejsem rozhodně zdroj pro fundované informace. Na obecnou debatu se můžete podívat třeba zde. Zjednodušený návod jak postupovat připravili třeba ve Freshmarketingu. Ale i tak doporučuji vyhledat profesionální pomoc. 

Pokud jste se ještě nezačali připravovat na život bez cookies třetích stran, je nejvyšší čas (možná už trochu pozdě). Neznamená to totiž jen změnit technická řešení na vašich webech, ale také vybudovat datovou infrastrukturu na skladování a práci s novými informacemi a změnit marketingové postupy.

Employee branding

Bez kvalitních služeb to bude mít vaše značka těžké. Jen s kvalitním nebo novým produktem totiž dlouhodobě nevystačíte. Podívejte se na Teslu. A kvalitní služby se většinou neobejdou bez špičkových zaměstnanců.

Pokud se do výše uvedené studie začtete hlouběji, narazíte i na číslo 46 %. Přesně tolik zákazníků je ochotných značku „zradit“, pokud od zaměstnance nedostanou fundovanou odpověď nebo budou považovat zaměstnancův přístup za nedostatečně vstřícný. Ano, toto je vždy subjektivní. Nicméně nejlepší zákaznický prožitek musí být vždy absolutní cíl. 

Vylepšení vnímání vaší značky u zaměstnanců je klíč k lepšímu zákaznickému prožitku. Je dobré mít nastavené hodnoty, a ještě lepší je opravdu ve značce žít. Stejně tak je skvělé zaměstnance semknout kolem jedné vize a mise. 

Zbytek tohoto článku je dostupný jen předplatitelům prémiového newsletteru. 

Pokud si chcete přečíst zbytek a chcete pro svou značku každý měsíc dostávat podobné rady, tipy a návody, zaregistrujte se k odběru Prémiového značkového newsletteru na mém Substacku.

Potřebujete pomoc se značkou?

Se značkami pracuji minimálně osm hodin denně, každý pracovní den v týdnu
Ve zkratce...
Trendy v brand marketingu v roce 2022
Nadpis
Trendy v brand marketingu v roce 2022
Popis
Co bude ovlivňovat značky v roce 2022 a na jaké trendy se značky musí připravit?
Autor
Zveřejnil
Pavel Cahlík